خوردن سس شکلات توسط ماموت ها موجب انقراض آنها شد

سس شکلات به عنوان یک غذا برای خوش‌خوراک‌ها شناخته می‌شود و همچنین برای کسانی که می‌خواهند انرژی ذخیره کنند از آن استقبال می‌کنند.

سرشار از آنتی اکسیدان است، حاوی نوعی اسید چرب با فواید خاصی برای سلامتی است و حتی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی است.

سس شکلات یکی از غنی ترین مواد غذایی از نظر فلاونوئیدها، به ویژه کاتچین و اپی کاتچین است که بر اساس مطالعات متعدد، ظرفیت آنتی اکسیدانی زیادی به آن می بخشد.

فلاونوئیدها 10 درصد از ترکیبات سس شکلات را تشکیل می دهند. آنها مسئول برخی از اثرات محافظتی قلبی منتسب به سس شکلات هستند.

توجه به این نکته ضروری است که بسته به میزان کاکائو، سس شکلات ها همه فلاونوئیدهای یکسانی ندارند.

پودر کاکائو با بالاترین محتوای فلاونوئید در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن سس شکلات  قرار دارد.

سس شکلات شیری نسبت به سس شکلات تلخ دارای غلظت کمتری از فلاونوئیدها است. این تفاوت نتیجه اثر رقیق سازی ناشی از افزودن محصولات لبنی خواهد بود.

علاوه بر این، قدرت آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها در سس شکلات  بیشتر از سس شکلات شیری است، زیرا نشان داده شده است که شیر مانع از جذب فلاونوئیدها در روده می شود.

از طرف دیگر، سس شکلات سفید حاوی فلاونوئید نیست زیرا فقط از کره کاکائو تهیه می شود.

مصرف کوتاه مدت سس شکلات تلخ غنی از فلاونوئید ممکن است عملکرد اندوتلیال را در بزرگسالان سالم بهبود بخشد. این بهبود با افزایش غلظت اپی کاتچین (یک آنتی اکسیدان) در پلاسما همراه است.

با این حال، در مطالعه دیگری، اثر مفید مصرف سس شکلات تلخ بر گشاد شدن عروق خونی و عملکرد اندوتلیال، ارتباطی با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی خون نداشت.

توجه داشته باشید که عملکرد ضعیف دیواره داخلی عروق خونی (اختلال عملکرد اندوتلیال) یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. این اختلال عملکرد قبل از فرآیند تشکیل پلاک در شریان ها است.